Przygotuj się do zbierania wymagań. Czy wiesz czego nie wiesz?
Elena Zhukova
Wideo
Prezentacja
Publikowane materiały i nagrania są własnością Autorów. Mogą być wykorzystywane wyłącznie z poszanowaniem praw autorskich.
Myśl przewodnia
Głównym przesłaniem wystąpienia będzie pokazanie kilku błędnych założeń jakie możemy przyjmować jeszcze zanim zaczniemy zbierać wymagania. Wskażę kluczowe aspekty, na które analityk powinien zwracać uwagę na początku swojej pracy aby nie wpaść w pułapkę.
Opis
Rozpoczynając analizę, szczególnie w świecie agile, gdy nie ma czasu, zespół czeka, klient oczekuje na efekt właściwie natychmiast, łatwo w zawirowaniu stracić głowę i zapomnieć o takich aspektach jak:
- dla kogo naprawdę robimy zmianę,
- w jakim celu robimy zmianę – czy znamy prawdziwy powód zmian i jaki efekt powinniśmy osiągnąć,
- jaki proces wspieramy zmianą.
Zdarza się nam również dobrać taką technikę zbierania wymagań, która nie doprowadza nas do właściwych odpowiedzi. W wielu przypadkach zadowalamy się tylko przygotowaniem się do wywiadu. Bez zaplanowania swojej pracy w powyżej wymienionych kluczowych aspektach łatwo ograniczyć się tylko do stworzenia wrażenia dobrze zebranych wymagań.
Klient jest zadowolony, niestety na krótko. Za chwilę do zakresu dochodzi kolejna zmiana – okazuje się bowiem, że poprzednio chodziło o coś zupełnie innego. Problemy te wydają się być klasyczne; postawione w prezentacji tezy banalne – jednak w dalszym ciągu spora liczba analityków wpada w pułapkę niewłaściwego pozyskiwania wymagań.
Jakie jest rozwiązanie? Jedni powiedzą – nauczyć się na błędach wynikających z doświadczenia. Warto jednak skorzystać z doświadczeń innych i uczyć się na cudzych błędach. W prezentacji podam kilka rzeczywistych sytuacji projektowych, w których analitycy nie uniknęli błędów.
Grupa docelowa
Business analysts, product owners, project managers, testers, Business representatives
5 wniosków dla uczestników
- Zidentyfikuj interesariuszy – ułatwi to nie tylko komunikację w projekcie
- Jeśli nie masz warunków by poznać cały proces, to przynajmniej zidentyfikuj jaki to proces i znajdź jego umiejscowienie w organizacji
- Zadaj przynajmniej dwa pytania “dlaczego. “Dlaczego robimy tę zmianę? Dlaczego to jest ważne?
- Zastanów się, czy technika jaką wybrałeś jest odpowiednia. Czy w ogóle pomyślałeś o technice?
- Planuj analizę.
Prelegent

Elena Zhukova
Analityk biznesowy i systemowy. Aktualnie Lider Zespołu Analityków. Pracowałam przy licznych projektach w obszarach działalności jednostek samorządowych terytorialnych, bankowych, finansowo – księgowych, sektora prywatnego, rolnego, medycznego i wielu innych. Certyfikowany analityk IBAQB.
Analiza biznesowa to dla mnie przede wszystkim pasja i nieustanny rozwój. Staram się codziennie znajdować inspirację dla siebie i inspirować innych.
Pracuję w metodykach zwinnych i klasycznych. Jestem autorem kilku artykułów na analizait.pl, współautorem wydania “Inżynieria Wymagań w praktyce”, 2017 PWN. W tym roku także zachęcam studentów do poznania tajników analizy na studiach podyplomowych w WSB w Gdańsku. Stawiam pierwsze kroki w prowadzeniu analitycznego bloga baeasy.tips